ZAPOWIEDŹ - BLACK&WHITE 2
SS-NG #30 KWIECIEŃ 2005






Kamil "Iwan" Iwanowicz
PRODUCENT:  LionHead Studios WYDAWCA:  Electronic Arts Polska GATUNEK:  strategia WWW
    Za kilka miesięcy będzie gorąco, bo obok tej gry chyba nikt nie przejdzie obojętnie...
  GDZIE JA JESTEM?

BLACK&WHITE, co by nie mówić, było bardzo oryginalne. Dla wielu Graczy stało się grą praktycznie idealną. Jednak pojawiło się mnóstwo osób, dla których B&W po kilku godzinach gry stawało się po prostu nudne. Ja także jestem zdania, że rozgrywka mimo wielu dotąd niespotykanych elementów, po jakimś czasie potrafiła nużyć. Jednak nie można grze odmówić wielkiego potencjału, który może tym razem zostanie ujarzmiony i jeszcze bardziej wzbogacony.

  


Peter Molyneux, który stoi za całym projektem, znany jest z oryginalnych pomysłów, które potrafi wcielić w życie. Jednak pan Piotruś lubi także składać obietnice, które w produktach finalnych nie zawsze znajdują swoje odzwierciedlenie (np. FABLE). W sprawie BLACK&WHITE 2 także zostało już powiedzianych kilka mocnych słów. Jeśli zapowiedzi staną się rzeczywistością, to może być wesoło.

Cały zamysł nie zmienia się w drugiej części gry- nadal jesteśmy Bogiem i nasza w tym głowa, żeby ludzie w nas uwierzyli. Spotkamy się oczywiście z nieodłącznym podziałem na „dobro” i „zło”, ale jak zapewniają twórcy, tym razem oprócz czarnego i białego, pojawią się także odcienie szarości. Nie obejdzie się również bez większych urozmaiceń, np. wieśniacy będą potrafili budować bardziej skomplikowane budynki, co umożliwi produkcję mieczy, łuków, i innego oręża. Broń wieśniacy spożytkują w sposób dla niej właściwy, czyli prościej mówiąc- użyją jej w walce. Twórcy obiecują ogromne bitwy, w których udział wezmą setki, a nawet tysiące żołnierzy. Pojawiły się informacje, jakoby każdy z nich posiadał indywidualne cechy, które będą miały wpływ na jego walkę. Dzieci weteranów, którzy przetrwali niejedno starcie, będą od urodzenia silniejsze i sprawniejsze, niż ich rówieśnicy.

  


Styl gry będzie zależał od tego, jakim zechcesz zostać władcą. Zły Bóg będzie uczestniczył w działaniach wojennych, niszcząc wszystko, co stanie mu na drodze. Zaś dobry władca skupi się na rozbudowie swojej osady w pokoju i miłości. Jego siłą będzie duże i piękne „miasto”, na widok którego inne cywilizacje z własnej woli będą przechodzić na naszą stronę. Być może dzięki temu, każdy będzie mógł grać wedle własnych upodobań- tworząc ogromna armię lub skupiając się na rozwoju gospodarki. Jednak czym byłoby to wszystko bez chowańców, którzy w błyskawicznym tempie stali się znakiem rozpoznawczym B&W? W sequelu oczywiście znowu będziemy „wychowywać” wybranego zwierzaka, a jego zachowanie będzie jeszcze bardziej urozmaicone i zbliżone do rzeczywistości. Teraz będziemy mogli lepiej poznać psychikę zwierzaka i pokierować jego rozwojem. Wygląd chowańca będzie się w końcu zmieniał pod wpływem czynników zewnętrznych- pokryje się on krwią w czasie walk, jego sierść będzie mogła się zapalić lub zmoczyć. Niestety, gdy nasz zwierzak spotka inną kreaturę, nie przejdziemy w tryb walki, gdzie zadajemy i blokujemy ciosy za pomocą myszki. Wprawdzie starcia nadal będą się rozgrywać, jednak już bez opisanej ingerencji Gracza. Nie zostało wyjaśnione, jak dokładnie ma to teraz wyglądać. Sztuczna inteligencja chowańca ma zostać podniesiona na niespotykane dotąd pułapy- zwierzak podobno będzie mógł uczyć się prostych strategii, które zastosuje w czasie bitew. Nasz pupil będzie także w stanie kierować naszymi wojskami.


  


Wraz z nadejściem sequela, do worka z zaklęciami z pierwszej części zostanie dorzuconych 15 całkiem nowych czarów. Efekty czarów mają podobno być oryginalne i oszałamiająco piękne, ale takie cuda słyszeliśmy już nieraz. Jednak przyznać trzeba, że grafika na screenach wygląda świetnie. A z tego co słyszałem, w ruchu powinno to wyglądać jeszcze lepiej. Posłuchajcie tylko: w miejscach, które dotknął zwierzak, wyrastać będą kwiaty (jeśli jest dobry) lub sterczące badyle (jeśli jest zły). Trwają też prace nad animacją trawy- każde jej źdźbło ma poruszać się niezależnie i reagować na czynniki zewnętrzne (wiatr, czy wybryki chowańca). Przy takim systemie pola uprawne musiałyby wyglądać olśniewająco. Graficznych efektów przysporzy nam także pogoda, która będzie ściśle współgrała z naszym działaniami (rzeki krwi included).

  


BLACK&WHITE 2 zapowiada się moim zdaniem bardzo smakowicie. Mam nadzieję, że wszystkie elementy zostaną należycie dopracowane i oryginalność nie przerośnie samej grywalności. Jednak nie powinniśmy się tego obawiać, bo za grę odpowiedzialne jest oddzielne studio developerskie- Black&White Studios, które skupia się tylko i wyłącznie na grach z tej serii. Premiera zapowiedziana na czerwiec, w Polsce gra ukaże się miesiąc później.
ZAPOWIEDŹ - BLACK&WHITE 2
SS-NG #30 KWIECIEŃ 2005